Digital Group

Recherche informatique, big data et intelligence artificielle


Responsable : Nicolas Travers. En se plaçant à la frontière de la science, de l’art et des technologies numériques, le Digital Group bouscule les approches conventionnelles. Il encourage et participe a des projets de recherche pluridisciplinaires, originaux et disruptifs ou collaborent scientifiques, artistes, designers, professionnels et étudiants.




Axes de recherche

Les principaux domaines d’activité du Digital Group sont :

L’entreprise et le numérique

Analyser et comprendre l’impact de la révolution digitale sur les entreprises. Anticiper les évolutions du management, du marketing, de la communication et de la relation client. Étudier les nouveaux modèles économiques, les nouvelles organisations, leurs risques et opportunités dans une économie mondialisée.

L’industrie intelligente

Imaginer l’apport du digital pour l’usine du futur. Concevoir de nouveaux outils numériques permettant le recueil, la structuration et l’analyse des données, en se reposant sur des techniques avancées de Machine Learning et de Deep Learning. Permettre la sauvegarde des expertises avec des jumeaux numériques et leurs redéploiements dans l’entreprise.


Du Big Data aux Smart Data

Collecter, stocker, analyser, optimiser et présenter des données toujours plus nombreuses. Réinventer les outils classiques d’exploration de bases de données et la façon dont est envisagée la gestion de l’information. Concevoir des solutions profitant des dernières avancées en représentation des connaissances, techniques de passage à l’échelle, manipulation des données, Machine Learning et Data Mining. Un intérêt tout particulier est porté aux applications au tourisme.

Computer Human Interaction

Les récents progrès en Intelligence Artificielle offrent de nouvelles perspectives de collaboration entre la machine et les êtres humains. Avec de plus hauts niveaux de compréhension multimodale, les machines intègrent la vision par ordinateur, le traitement du langage naturel, mais aussi les Smart Materials et l’IoT. Créer de nouveaux médias d’interaction à partir de matière souple, active, et e-textile.





Enseignants-chercheurs

L’équipe d’enseignants-chercheurs Digital Group




Publications

L’ensemble des travaux des enseignants-chercheurs Digital Group

192 Entrées « 2 de 4 »

2020

Actes

Jihane Mali; Faten Atigui; Ahmed Azough; Nicolas Travers

ModelDrivenGuide: An Approach for Implementing NoSQL Schemas Inproceedings

Dans: The 31st International Conference on Database and Expert Systems Applications DEXA 2020, Bratislava, Slovakia, 2020.

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Massinissa Hamidi; Aomar Osmani; Pegah Alizadeh

A Multi-View Architecture for the SHL Challenge Inproceedings

Dans: Adjunct Proceedings of the 2020 ACM International Joint Conference on Pervasive and Ubiquitous Computing and Proceedings of the 2020 ACM International Symposium on Wearable Computers, p. 317-322, virtual event, 2020, ISBN: 978-1-4503-8076-8.

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Maria Olmedilla; Marie Haikel-Elsabeh; Johannes De Smedt; Tomas Perrais; J. Carlos Romero

Recommending products based on users' positive word-of-mouth by combining a word-embedding model, KPCA and SVD++ Collaborative Filtering Inproceedings

Dans: 4th International Conference on Information System and Data Mining, Hawaii, USA, 2020, ISBN: 978-1-4503-7765-2.

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Thi Thanh Huong Tran; Nicholas Paparoidamis

Should I tell you everything? The role of self-disclosure in building up consumers' liking, trust, and loyalty in sharing economy Inproceedings

Dans: AMA Global Marketing SIG conference 2020, Taormina, Italy, 2020.

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Gaël Chareyron; Ugo Quelhas; Nicolas Travers

Tourism Analysis on Graphs with Neo4Tourism Inproceedings

Dans: International Conference on Web Information Systems Engineering, Hong Kong, China, 2020, ISBN: 978-981-15-3280-1.

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Sonia Djebali; Guillaume Guérard

Prédiction des comportements touristiques par minage des motifs et des règles séquentielles Inproceedings

Dans: 21ème édition du congrès annuel de la Société Française de Recherche Opérationnelle et d'Aide à la Décision, Montpellier, France, 2020.

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Pegah Alizadeh; Jorge Garcia Flores; Ivan Vladimir Meza Ruiz

Apprentissage par renforcement pour la recherche d'experts sur le web Inproceedings

Dans: Extraction et Gestion de Connaissances, Bruxelles, Belgique, 2020.

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Divers

Erik Ernesto Vazquez

Réseaux sociaux : comment influencer la perception de la qualité d'un produit ? Divers

Harvard Business Review France, 2020.

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Peter Bou Saba

Vade-Mecum de la transformation numérique Divers

Monde des Grandes Ecoles et Universités, 2020.

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Hajer Kefi

La crise a révélé les aspects positifs du stress lié à la technologie Divers

The Conversation, 2020.

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Jean Rohmer

Le « transmachinisme » : et si les machines évoluaient indépendamment de l'homme ? Divers

The Conversation, 2020.

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Erik Ernesto Vazquez

The power of digital media Divers

MIT Sloan Management Review Mexico, 2020.

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Peter Bou Saba

Vaincre Les (Vrais) Ennemis De La Transformation Digitale Divers

Forbes France, 2020.

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Peter Bou Saba

Un « vaccin digital » contre les fake news autour du Covid-19 Divers

Harvard Business Review France, 2020.

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Peter Bou Saba

Les écoles de commerce sont-elles légitimes à enseigner l'Intelligence Artificielle ? Divers

Journal du Net, 2020.

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2019

Articles de journaux

Erik Ernesto Vazquez

Effects of enduring involvement and perceived content vividness on digital engagement Article de journal

Dans: Journal Of Research In Interactive Marketing, 14 (1), p. 16, 2019.

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Hicheme Chaalal; Nicolas Travers; Hafida Belbachir

T-plotter: A new data structure to reconcile OLAP and OLTP models Article de journal

Dans: Multiagent and Grid Systems, 15 (3), p. 237-257, 2019.

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Nicholas Paparoidamis; Thi Thanh Huong Tran; Leonidas C. Leonidou; Athina Zeriti

Being innovative while being green: an experimental inquiry into how consumers respond to eco-innovative product designs Article de journal

Dans: Journal Of Product Innovation Management, 36 (6), p. 824-847, 2019.

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Raffaele Filieri; Simona D'Antone; Elena Chatzopoulou

A cultural approach to brand equity: The role of brand mianzi and brand popularity in China Article de journal

Dans: Journal Of Brand Management, 26 (4), p. 376-394, 2019.

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Elena Chatzopoulou; Matthew Gorton; Sharron Kuznesof

Understanding Authentication Processes and the Role of Conventions: a consideration of Greek ethnic restaurants Article de journal

Dans: Annals Of Tourism Research, 77 , p. 128-140, 2019.

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Nicholas Paparoidamis; Thi Thanh Huong Tran; Leonidas C. Leonidou

Building customer loyalty in intercultural service encounters: the role of service employees' cultural intelligence Article de journal

Dans: Journal Of International Marketing, 27 (2), p. 56-75, 2019.

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Marie Haikel-Elsabeh; Zhenzhen Zhao; Björn Ivens; Alexander Brem

When is brand content shared on Facebook? A field study on online Word-of-Mouth Article de journal

Dans: International Journal Of Market Research, 61 (3), p. 287-301, 2019.

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Ekaterina Besson; Zhao Yue; Hajer Kefi; Adnane Maalaoui

Consumer evaluation of collaboration between perfumery and gastronomy for innovation Article de journal

Dans: International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 37 (1), p. 25-53, 2019.

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George Balabanis; Elena Chatzopoulou

Under the influence of a blogger: The role of information?seeking goals and issue involvement Article de journal

Dans: Psychology & Marketing, 36 (4), p. 342-353, 2019.

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Hajer Kefi; Trevor Moores; Michel Kalika

Repenser les modèles de rationalité de l'organisation digitale : vers une rationalité ordinaire réflexive Article de journal

Dans: Revue Internationale de Psychosociologie et de Gestion des Comportements Organisationnels (RIPCO), XXV (61), p. 171-188, 2019.

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Ouvrages

Patricia Baudier; Basma Taieb

Lexique du Digital Ouvrage

Studyrama, 2019, ISBN: 978-2759039869.

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Conférences

Jean Rohmer

IDELIANCE MENTAL : Les réseaux sémantiques comme outil de travail quotidien Conférence

Intelligence artificielle et Recherche d'Information : Troisième Journée commune AFIA - ARIA, Paris, France, 2019.

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Héctor Murrieta; Ivan Vladimir Meza Ruiz; Pegah Alizadeh; Jorge Garcia Flores

Towards Identifying for Evidence of Drain Brain from Web Search Results using Reinforcement Learning Conférence

LatinX in AI Research at NeurIPS 2019, Vancouver, Canada, 2019.

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Patricia Baudier; Najoua Elommal-Manita; Marie Haikel-Elsabeh; Lubica Hikkerova

The remote olfactive technology adoption in the perfumery industry: The case of Digital Natives Conférence

2nd International Conference on Digital Innovation & Financing, Valencia, Spain, 2019.

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Gaël Chareyron; Ugo Quelhas; Nicolas Travers

Neo4Tourism - A framework for Graph Data Analysis on Tourism Conférence

35ème Conférence sur la Gestion de Données, Lyon, France, 2019.

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Coraline Meril; Zine El Abidine Belouahem; Peter Bou Saba; Stefan Brouwers

Persuasive communication at the service of the organization of innovation Conférence

5th International Conference Information and Communication Technologies in Organizations and Society, Lille, France, 2019.

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Lillia Ben Baccar; Sonia Djebali; Guillaume Guérard

Prédiction de Circuit Touristique par Data Mining Séquentielle Conférence

Premier Symposium GDR MaDICS, Rennes, France, 2019.

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Recueils

Erik Ernesto Vazquez

Effect of E-Retail Product Category on Performance Recueil

Dans: Giuseppe Granata, Andrea Moretta Tartaglione; Tsiakis, Theodosios (Ed.): Predicting Trends and Building Strategies for Consumer Engagement in Retail Environments, Chapter 8 , p. pp. 152-16, IGI Global, 701 E. Chocolate Avenue, Hershey, PA 17033-1240, USA, 2019, ISBN: 9781522578567.

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Hajer Kefi

la « double face de Janus » de la communication digitale Recueil

Dans: Jean-Pierre Helfer Jean Desmazes, Jean-Fabrice Lebraty (Ed.): Entrepreneur à l'université. Mélanges en l'honneur de Michel Kalika, p. 34-40, EMS, 2019, ISBN: 978-2376872580.

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Peter Bou Saba; Mario Saba; Antoine Harfouche

Identifying Disguised Objectives of IT Deployment Through Action Research Recueil

Dans: Baghdadi Y., Harfouche A. (Ed.): ICT for a Better Life and a Better World. Lecture Notes in Information Systems and Organisation, vol 30 , p. 69-82, Springer, Cham, 2019.

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Actes

Yliess Hati; Gregor Jouet; Francis Rousseaux; Clément Duhart

PaintsTorch: a User Guided Anime Line Art Colorization Tool with Double Generator Conditional Adversarial Network Inproceedings

Dans: 16th ACM SIGGRAPH European Conference on Visual Media Production, London, UK, 2019.

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Rania Himdi; Hajer Kefi

How Should We Change our Learning Ways? Inproceedings

Dans: International Conference on Information Systems, proceedings, Munich, Germany, 2019, ISBN: 978-0-9966831-9-7.

BibTeX

Philippe Rigaux; Nicolas Travers

Scalable Searching and Ranking for Melodic Pattern Queries Inproceedings

Dans: 20th annual conference of the International Society for Music Information Retrieval, Delft, Netherlands, 2019.

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David Dupuis; Cédric Du Mouza; Nicolas Travers; Gaël Chareyron

RTIM: a Real-Time Influence Maximization Strategy Inproceedings

Dans: International Conference on Web Information Systems Engineering, p. pp 277-292, Hong-Kong, China, 2019, ISBN: ISBN : 978-3-030-34222-7.

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Quentin Grossetti; Cédric Du Mouza; Nicolas Travers

Community-based Recommendations on Twitter: Avoiding The Filter Bubble Inproceedings

Dans: Web Information Systems Engineering - WISE 2019, p. pp 212-227, Hong-Kong, China, 2019, ISBN: ISBN : 978-3-030-34222-7.

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Lillia Ben Baccar; Sonia Djebali; Guillaume Guérard

Tourist's Tour Prediction by Sequential Data Mining Approach Inproceedings

Dans: Advanced Data Mining and Applications, 15th International Conference, ADMA 2019, p. pp. 681-695, Dalian, China, 2019, ISBN: ISBN 978-3-030-35230-1.

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David Dupuis; Cédric Du Mouza; Nicolas Travers; Gaël Chareyron

Influence Maximization in a Real-Time Bidding Environment Inproceedings

Dans: 35ème Conférence sur la Gestion de Données, Lyon, France, 2019.

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Hajer Kefi; Aziz Nanthaamornphong; Stephane Bressan; Talel Abdessalem

Determinants of Social Networking Usage and Regret in Two Cultural Settings: France and Thailand Inproceedings

Dans: Americas Conference on Information Systems Proceedings, Cancun, Mexico, 2019, ISBN: 978-0-9966831-8-0.

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Elena Chatzopoulou

Shooting with the e-stars: celebrity endorsement on building authenticity meanings for ethnic fashion brands Inproceedings

Dans: 2019 Global Fashion Management Conference at Paris Proceedings, p. 701-704, Paris, France, 2019.

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Yliess Hati; Francis Rousseaux; Clément Duhart

Deep Learning based Automatic Text-Driven Mouth Animation for Personal Assistant Inproceedings

Dans: PaintsTorch: a User-Guided Anime Line Art Colorization Tool with Double Generator Conditional Adversarial Network., London, UK, 2019.

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Nicholas Paparoidamis; Thi Thanh Huong Tran

Consumer Responses to Eco-Innovations: The Interactive Roles of Ecological Country-of-Manufacture, Eco- Friendly Attributes, and Need for Cognition Inproceedings

Dans: 2019 AMA Global Marketing SIG Conference, Buenos Aires, Argentina, 2019, ISBN: B.

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Elena Chatzopoulou; Raffaele Filieri

Investigating the influence of Facebook content on the consumers' engagement with fashion brands Inproceedings

Dans: International Conference on Marketing and Tourism ICT19New York, New York, USA, 2019.

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Jean-Éric Pelet; Erhard Lick; Basma Taieb

Internet of Things and Artificial Intelligence in the Hotel Industry: Which Opportunities and Threats for Sensory Marketing? Inproceedings

Dans: Advances in National Brand & Private Label Marketing, Sixth International Conference 2019, p. 154-164, Barcelona, Spain, 2019, ISBN: ISBN : 978-3-030-18910-5.

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Marie Haikel-Elsabeh; Maria Olmedilla; Sami Chaoued

Recommending products based on users' activities and interests within an eWOM community by combining Principal Component Analysis and ALS Collaborative Filtering Inproceedings

Dans: Proceedings of the 2019 3rd International Conference on Information System and Data Mining, Houston, USA, 2019, ISBN: ISBN: 978-1-4503-6635-9.

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Basma Taieb; Jean-Éric Pelet

The user's attitude and security of personal information depending on the category of IoT Inproceedings

Dans: WorldCIST'19: World Conference on Information Systems and Technologies, p. pp 431-437, La Toja, Spain, 2019, ISBN: ISBN : 978-3-030-16183-5.

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