Business Group

Recherche académique en gestion


Responsable : Insaf Khelladi. Mobilisant les expertises différenciées et complémentaires des enseignants-chercheurs de marketing, de ressources humaines et entrepreneuriat, les programmes de recherche développés sont déclinés en activités de recherche variées : organisation de séminaires, publication d’études de cas ou d’articles, développement de contenus pédagogiques, expertise auprès des entreprises, etc.




Axes de recherche

Les activités de recherche du Groupe Business se concentrent principalement sur quatre domaines: Innovation et Entrepreneuriat, Marketing et Ventes, Relations Internationales, et Gestion des Ressources Humaines.

Les recherches développées dans le domaine ‘Innovation et Entrepreneuriat’ concernent principalement la gestion des changements technologiques, les mécanismes de recherche et de création de connaissances, la créativité, l’impact de la transformation numérique et l’innovation conséquente des modèles de business, l’économie de l’entrepreneuriat et la création d’entreprises, et la gestion de la propriété intellectuelle.

Le domaine ‘Marketing et Ventes’ se concentre plutôt sur les stratégies de marketing et de communication pour les nouveaux produits et services, les stratégies de vente et de négociation, et les politiques d’audit et de contrôle dans les grandes organisations nationales et internationales.

Les recherches développées dans le domaine ‘Relations Internationales’ concernent principalement les interactions entre les risques géopolitiques et les stratégies business, les conséquences des décisions politiques majeures (tel que Brexit) comme test de survie et de fiabilité organisationnelles, et l’impact de la mise en place des services diplomatiques de l’UE pour les études en organisation.

Au sein du domaine ‘Gestion des Ressources Humaines’ la recherche se concentre sur l’impact des éléments intangibles tels que les valeurs, les aspects générationnels et motivationnels, l’implication dans les processus de décision et de gestion, la culture organisationnelle, dans le contexte plus large de la théorie organisationnelle post-moderne.





Enseignants-chercheurs

L’équipe d’enseignants-chercheurs Business Group.




Publications

L’ensemble des travaux des enseignants-chercheurs Business Group.

546 Entrées « 1 de 11 »

2021

Articles de journaux

Maud Van den Broeke; Nicholas PAPAROIDAMIS

Engaging in or escaping co-creation? An analytical model Article de journal Forthcoming

Dans: International Journal of Production Economics, Forthcoming.

Résumé | Liens | BibTeX

2020

Articles de journaux

Erik Ernesto Vazquez, Diana Davila Ruiz, Julio César García Martinez

Influence of consumer product categorization on digital sales: The mediating effect of conversion rate Article de journal

Dans: European Journal of Applied Business and Management, 6 (4), p. 1-14, 2020, ISSN: 2183-5594 .

Résumé | Liens | BibTeX

Adrien Jean-Guy PASSANT

“Les épiciers à la quête du Graal : Promouvoir le diplôme d’école de commerce comme sésame universitaire à la mode gréco-romaine” Article de journal

Dans: Entreprises et Histoire, 100 (3), p. 144-146, 2020, ISSN: 1161-2770.

Liens | BibTeX

Najoua Elommal AND R. MANITA AND R. DANG AND H. L’HOUANTI

Does board gender diversity influence firm performance? Evidence from the French SMEs Article de journal

Dans: International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 41 (4), 2020.

BibTeX

Sylvaine Castellano AND Insaf Khelladi AND Rossella Sorio AND Mehmet Orhan AND David Kalisz

Exploring the microfoundations of nomadic dynamic capabilities: The example of flying winemakers Article de journal

Dans: Technological Forecasting and Social Change, 2020.

Liens | BibTeX

Nathalie Belhoste, Bastien Nivet

The Organization of Short-Sightedness: The Implications of Remaining in Conflict Zones. The Case of Lafarge during Syria’s Civil War Article de journal

Dans: Business&Society, 2020.

Liens | BibTeX

Ahmad Hijazi; Shameek Sinha

On Ethereal Grounds: Cultural Resources as Foundations Supporting Innovation Success Article de journal

Dans: Journal of International Consumer Marketing, 2020.

Liens | BibTeX

Insaf Khelladi AND Sylvaine Castellano AND David Kalisz

The smartization of metropolitan cities: the case of Paris Article de journal

Dans: International Entrepreneurship and Management Journal, (4), 2020.

Liens | BibTeX

Yeming GONG, Mingzhou JIN, Zhe YUAN*

Robotic mobile fulfilment systems considering customer classes Article de journal

Dans: International Journal of Production Research, 2020, ISSN: 1366588X.

Résumé | Liens | BibTeX

Thi Thanh Huong Tran; Nicholas G Paparoidamis

Eco-Innovations in Global Markets: The Effect of Ecological (In)Congruence on Consumers’ Adoption Intentions Article de journal

Dans: Journal of International Marketing, 28 (3), p. 64-83, 2020.

Résumé | Liens | BibTeX

Dan Prud'homme; Xiaoyuan Zhao; Tony Tong

Strategically engaging with China's Relational Digital Ecosystem Article de journal

Dans: California Management Review , 2020.

BibTeX

deGrazia, C., Frumkin, J.; Pairolero, N.

Embracing invention similarity for the measurement of vertically overlapping claims Article de journal

Dans: Economics of Innovation and New Technology, 29 (2), p. 113-146, 2020.

Liens | BibTeX

Heather Skinner, Elena Chatzopoulou; Matthew Gorton

Perceptions of localness and authenticity regarding restaurant choice in tourism settings Article de journal

Dans: Journal of Travel & Tourism Marketing , 37 (2), 2020.

Résumé | Liens | BibTeX

deGrazia, C., Myers, A,; Toole, A.

Innovation activities and business cycles: are trademarks a leading indicator? Article de journal

Dans: Industry and Innovation, 27 (1-2), p. 184-203, 2020.

Liens | BibTeX

Judith Partouche AND Saeedeh Vessal AND Insaf Khelladi AND Sylvaine Castellano AND Georgia Sakka

Effects of cause-related marketing campaigns on consumer purchase behavior among French millennials Article de journal

Dans: International Marketing Review, 37 923-943 (5), p. 923-943, 2020.

Liens | BibTeX

Najoua Elommal; R.Manita; P.Baudier; L. Hikkerova

The digital transformation of external Audit and its impact on corporate governance Article de journal

Dans: Technological Forecasting and Social Change", 150 , 2020.

BibTeX

Del Giudice; M., Scuotto, V.; Papa, A.; Tarba, S.; Bresciani, S.; Warkentin, M.

A self‐tuning model for smart manufacturing SMEs: Effects on digital innovation Article de journal

Dans: Journal of Product Innovation Management. , 2020.

Liens | BibTeX

Scuotto, V.; Garcia-Perez, A.; Nespoli, C.; Petruzzelli, A. M

A repositioning organizational knowledge dynamics by functional upgrading and downgrading strategy in global value chain. Article de journal

Dans: Journal of International Management, 26 (4), p. 100795, 2020.

BibTeX

Dabić, M.; Vlačić, B.; Scuotto, V.; Warkentin, M

Two decades of the Journal of Intellectual Capital: a bibliometric overview and an agenda for future research" Article de journal

Dans: Journal of Intellectual Capital, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. , 2020, ISBN: 10.1108/JIC-02-2020-0052.

Liens | BibTeX

Scuotto, V.; Beatrice, O.; Valentina, C.; Nicotra, M.; Di Gioia, L.; Briamonte, M. F.

Uncovering the micro-foundations of knowledge sharing in open innovation partnerships: An intention-based perspective of technology transfer. Article de journal

Dans: Technological Forecasting and Social Change, (152), p. 119906, 2020.

BibTeX

Orlando, B.; Ballestra, L. V.; Scuotto, V.; Pironti, M.; Del Giudice, M.

The Impact of R&D Investments on Eco-Innovation: A Cross-Cultural Perspective of Green Technology Management. Article de journal

Dans: IEEE Transactions on Engineering Management, 2020.

Liens | BibTeX

Najoua Elommal AND R.MANITA AND R.DANG AND H.L’HOUANTI AND C. Saintives

Does Board gender diversity affect firm performance? The mediating role of innovation on the French stock market Article de journal

Dans: International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 39 (1/2), 2020.

BibTeX

Livres

Adrien Jean-Guy PASSANT

À l’origine des écoles de commerce : ESCP Business School, la passion d’entreprendre. Livre

L'Harmattan, https://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=livre&no=66576 , 2020, ISBN: 978-2-343-18659-7.

Résumé | BibTeX

Book Chapters

Amanda Peticca-Harris; Kseniya Navazhylava; Genevieve Shanahan

Chapter 4: A juggly mummys life history of teaching yoga: embodied postfeminism and neoliberal spirituality Book Chapter

Dans: Bell, Emma; Gog, Sorin; Simionca, Anca; Taylor, Scott (Ed.): Chapitre 4, 2020.

Résumé | Liens | BibTeX

Eren Akkan; B. Sebastian Reiche; Mila Lazarova

A 'change' perspective of repatriation: Review and research recommendations Book Chapter

Dans: Betina Szukudlarek Joyce Osland, Dan Caprar Laurence Romani (Ed.): SAGE, 2020.

Résumé | BibTeX

inproceedings

Sylvaine Castellano AND Insaf Khelladi

The role of heritage to sustain legacy and transgenerational entrepreneurship – Evidence from French Champagne Houses Inproceedings

Dans: IFERA 2020 Annual Conference: Generations to generations: Bridging past and future in family business 2020.

Liens | BibTeX

Divers

Scuotto, V

The Need for Nurturing Entrepreneurship. Should there be a focus on Promoting and Developing Digital Entrepreneurs Nationally and Internationally? Divers

2020, ISBN: ICSB Gazzette.

Liens | BibTeX

En ligne

Erik Ernesto Vazquez

Social networks: How do they influence the perception of product quality? En ligne

2020, ( Harvard Business Review France | Article written in French ).

Liens | BibTeX

Erik Ernesto Vazquez

The power of digital media En ligne

2020, ( MIT Sloan Management Review Mexico | Article written in Spanish ).

Liens | BibTeX

2019

Articles de journaux

Erik Ernesto Vazquez

Effects of enduring involvement and perceived content vividness on digital engagement Article de journal

Dans: Journal of Research in Interactive Marketing, 14 (1), p. 1-16, 2019, ISSN: 2040-7122, ( 28th best journal in United Kingdom out of 78 ranked in Scimago JR category of Marketing, Scopus Top 24% in Marketing out of 177 indexed journals, CiteScore 4.4, Web of Science JCR 2.156, 2-year Journal Impact Factor 2.52, SJR Q2 in the category of Marketing, H-Index 27 ).

Résumé | Liens | BibTeX

Durand-Mégret B.

VERS UNE NOUVELLE ÉCOLE POUR FAVORISER L’INNOVATIVITÉ DE NOS ÉTUDIANTS ? Article de journal

Dans: Le Monde des Grandes Ecoles et Universités, 2019.

Liens | BibTeX

Adrien Jean-Guy PASSANT; Fernanda ARREOLA

“Depuis quand apprend-on l’entrepreneuriat ? Une étude de cas historique dédiée à l’ESCP” Article de journal

Dans: Entreprendre et Innover, 42-43 (3), p. 146-158, 2019, ISSN: 2034-7634.

Résumé | Liens | BibTeX

Tran Sebastien; Arreola Fernanda

Soutien des incubateurs à l’innovation sociale sur les territoires : le cas d’I-Engage Article de journal

Dans: Entreprendre & Innover, 2 (41), p. 19-31, 2019.

Résumé | Liens | BibTeX

Marco, A. C., Sarnoff, J. D., & deGrazia, C. A. W.

Patent claims and patent scope Article de journal

Dans: Research Policy, 48 (9), 2019.

Liens | BibTeX

Michel Dalmas

L’aventure ChronoFlex. Le meilleur des Mondes ? Article de journal

Dans: Revue Management et Avenir, 111 (Septembre 2019), p. 97-121, 2019.

Résumé | Liens | BibTeX

Nicholas Paparoidamis; Tran Huong; Leonidas Leonidou; Athina Zeriti

Being innovative while being green: an experimental inquiry into how consumers respond to eco-innovative product designs Article de journal

Dans: Journal of Product Innovation Management , 36 (6), p. 824-847, 2019.

Résumé | Liens | BibTeX

Michel Dalmas

Quelle conception du travail pour la génération Z ? Article de journal

Dans: Revue Internationale de Psychologie et de gestion des Comportements Organisationnels, 62 , 2019.

Résumé | Liens | BibTeX

Marcos Lima et Michel Dalmas

Entreprise libérée et organisation agile: deux approches complémentaires de la compétitivité organisationnelle Article de journal

Dans: Recherche et cas en Sciences de Gestion - L'entreprise en mutation, 1 (17), 2019.

Résumé | Liens | BibTeX

Michel Dalmas

L’aventure ChronoFlex. Le meilleur des Mondes ? Article de journal

Dans: Revue Management et Avenir, (111), p. 97-121, 2019.

Résumé | Liens | BibTeX

Nicholas Paparoidamis; Tran Huong

Making the world a better place by making better products: Eco-friendly consumer innovativeness and the adoption of eco-innovations Article de journal

Dans: European Journal of Marketing, 53 (8), p. 1546-1584, 2019.

Résumé | Liens | BibTeX

Patrick Loux; Mathilde Aubry; Sébastien Tran; Emmanuel Baudoin

Multi-sided platforms in B2B contexts: The role of affiliation costs and interdependencies in adoption decisions Article de journal Forthcoming

Dans: Industrial Marketing Management, Forthcoming.

Résumé | Liens | BibTeX

Elena Chatzopoulou; Matthew Gorton; Sharon Kuznesof

Understanding Authentication Processes and the Role of Conventions: a consideration of Greek ethnic restaurants Article de journal

Dans: Annals of tourism research, 77 , p. 128-140, 2019.

Résumé | Liens | BibTeX

Adrien Jean-Guy PASSANT

“The early emergence of European commercial education in the nineteenth century: Insights from higher engineering schools” Article de journal

Dans: Business History, 66 (6), p. 1051-1082, 2019, ISSN: 0007-6791.

Résumé | Liens | BibTeX

Béatrice Durand-Mégret; Régine Vanheems

Adolescents connectés : comment réinventent-ils les relations au sein de la famille et la conversation avec les marques ? Article de journal

Dans: Recherche en Sciences de Gestion Management, 130 , p. 85-106, 2019.

BibTeX

Olga Ivanova AND Javier Flores-Zamora AND Insaf Khelladi AND Silvester Ivanaj

The generational cohort effect in the context of responsible consumption Article de journal

Dans: Management Decision, 57 (5), p. 1162-1183, 2019.

Liens | BibTeX

Bastien Nivet; Benjamin Taupin

Performativité dans les organisations publiques: le cas de l'explicitation du Service européen pour l'action extérieure Article de journal

Dans: Management International, vol.23 (3), p. 118-130, 2019.

BibTeX

Najoua Elommal; R. Manita; D.Chaney

Measuring exchange norms and its impact on satisfaction in a B2C context Article de journal

Dans: International Journal of Market Research , 61 (3), p. 302-319, 2019.

BibTeX

Nicholas Paparoidamis; Costas Katsikeas; Ruben Chumpitaz

The Role of Supplier Performance in Building Trust and Loyalty: A Cross-Country Examination Article de journal

Dans: Industrial Marketing Management, 78 , p. 183-197, 2019.

Résumé | Liens | BibTeX

Sylvaine Castellano AND Insaf Khelladi AND Silvester Ivanaj

Entrepreneurial Intensity and Firm Performance: The Role of Institutional Ambidexterity Article de journal

Dans: IEEE Transactions on Engineering Management, 2019.

Liens | BibTeX

Shawn Pope; Alwyn Lim

The Governance Divide in Global Corporate Responsibility: Structuration and Regime Complexity in Reporting and Certification Frameworks, 1998-2017 Article de journal

Dans: Organization Studies, 2019.

Résumé | Liens | BibTeX

546 Entrées « 1 de 11 »

Research Center

Candidature
Documentation

En savoir plus ?

Contactez-nous et téléchargez une documentation



En validant ce formulaire, vous acceptez que l’Association Léonard de Vinci traite vos données à caractère personnel pour répondre à votre demande de contact et ainsi recevoir la documentation demandée. Si vous y avez consenti, vous êtes également susceptible de recevoir la newsletter du Groupe Léonard de Vinci. Vos données sont transmises aux collaborateurs de notre direction marketing ayant besoin d’en connaître et sont conservées pour une durée de deux ans à compter de votre dernière demande. Vous disposez des droits suivants sur vos données : droit d’accès, droit de rectification, droit à l’effacement (droit à l’oubli), droit d’opposition, droit à la limitation du traitement, droit à la portabilité et du droit de retirer votre consentement. Vous pouvez également définir des directives générales ou particulières relatives au sort de vos données à caractère personnel après votre décès. Pour les exercer, merci d’adresser votre demande à Association Léonard de Vinci - Pôle Universitaire Léonard De Vinci - 92916 Paris La Défense Cedex ou à webmaster@devinci.fr. En cas de réclamation, vous pouvez choisir de saisir la CNIL. Pour en savoir plus, consultez la politique de protection des données personnelles.